Ekonomi

2. Beton Yollar Kongresi ve Sergisi Ankara’da Açıldı

CARİ AÇIĞI AZALTMADA EN TESİRLİ YOLLARDAN BİRİ 100 YERLİ ÜRETİM OLAN BETON YOLLARDIR

Ankara’da bu yıl ikincisi düzenlenen Beton Yollar Kongresi ve Sergisi’nin açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu “Özellikle ağır yük taşımacılığında etkinliği bilinen beton yollar, daha az bakım ve onarım gerektiriyor” dedi. TÜRKÇİMENTO İdare Konseyi Lideri Fatih Büyüklük de cari açığı azaltmada en tesirli yollardan birinin de 100 yerli üretim olan çimento ile yapılan beton yollar olduğunu söyledi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı himayelerinde, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), Türkiye Çimento Sanayicileri Birliği (TÜRKÇİMENTO) ve Yollar Türk Ulusal Komitesi (YTMK) ile Avrupa Beton Kaplamalar Birliği’nin (EUPAVE) teknik takviyesi ile düzenlenen 2. Beton Yollar Kongresi ve Standı açıldı. 2. Beton Yollar Kongre ve Sergisi’nin bu yılki ana teması “Sürdürülebilir Beton Kaplamalarda Kalıcı ve Akılcı Çözümler” olarak belirlendi.

Ankara’da Karayolları Genel Müdürlüğü Halil Rıfat Paşa salonunda iki gün sürecek kongrenin açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yol kavramının her kültür için farklı bir ehemmiyet taşıdığını belirterek, “Yolların bizim kültürümüzdeki karşılığı ‘hasretin sona ermesi’, ‘sevdiklerimize kavuşma’ ve ‘akarsular’ gibi, canlanmanın ve kalkınmanın anahtarı olarak kabul edilmektedir” dedi.

“Hükûmetlerimiz döneminde; ülkemizin ulaştırma ve haberleşme yatırımları için yaptığımız 1 trilyon 653 milyar liranın üzerindeki yatırım harcamasının 60’ı karayollarına aittir” diyen Bakan Karaismailoğlu konuşmasını şöyle sürdürdü:

“2003-2022 yılları ortasında karayolları için 995 milyar 900 milyon liralık yatırım yaptık. Son 20 yılda karayollarımızdaki, bölünmüş yol uzunluğunu, 6 bin 100 kilometreden, 28 bin 790 kilometrenin üzerine çıkardık. 2053 yılına kadar 38 bin kilometreye çıkarmayı hedefledik. Otoyol uzunluğunu 1.714 kilometreden, 3 bin 633 kilometreye yükselttik. 2023’te, 3 bin 726 kilometreye ulaştıracağız. 2053 yılına kadar ülkemizde 5 bin 800 kilometrenin üzerinde yeni otoyol yapmayı planladık.”

Karayollarımızda, asfalt teknolojisinin yanı sıra alternatif bir üretim sistemi olan ‘beton yollar’ın değerine inanıyoruz. Bilhassa ağır yük nakliyatında aktifliği bilinen beton yollar, daha az bakım ve tamirat gerektiriyor. 2004 yılında 2 bin metrelik Afyon-İşçehisar yolunu, 2006’da, 3 bin 500 metrelik, Hasdal Kemerburgaz yolunu, 2007’de, bin metrelik, Ordu-Ulubey yolunu, 2009’da bin 600 metrelik, İzmit-Yalova devlet yolunu, beton yol olarak yaptık. Bunlara ek olarak; 21 kilometrelik Kemaliye-Dutluca yolunu tekrar beton yol olarak inşa ediyoruz.”

Yapılan beton yolların arazi, iklim ve yoğunluklarına nazaran performanslarının takip edildiğini kaydeden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, iki gün sürecek Kongre’de, beton yolda, yol kat etmiş ülkelerin deneyimlerini detaylı olarak inceleyeceklerini söyledi.

Karayolları Genel Müdürü Abdülkadir Uraloğlu da konuşmasında, teknolojik gelişmelerin tüm bölümleri olduğu üzere, kalkınmanın temeli olan karayollarını da etkilediğini söyledi. Karayolları Genel Müdürlüğü olarak kurulduğu günden bu yana, yol ağında esnek üstyapı olan asfaltı kullandıklarını kaydeden Uraloğlu, “Bununla birlikte beton yol gibi farklı üstyapıların uygulanabilirliği noktasında sektör temsilcilerimizle iletişim halindeyiz. Türkiye Çimento Sanayicileri Birliğimizle yapmış olduğumuz protokol kapsamında İstanbul, Kocaeli, Afyon ve Ordu’da kısa mesafelerde beton yollarımızı deneme fırsatı bulduk” dedi.

Karayolları Genel Müdürü Abdülkadir Uraloğlu şöyle konuştu:

“Hazırladığımız “Beton Yol Kaplamaları Teknik Şartnamesi” ile beton yolların konforlu ve uzun ömürlü olması için materyal ve üretim evrelerini belirledik.

Ülkemiz kurallarına özgün beton yol tasarım rehberini de oluşturarak ulaştırma bölümünde hususla ilgili kurum, kuruluş ve özel kesim olmak üzere tüm paydaşların faydalanabileceği temel bir kaynak olarak yayımladık.

Yol ağımızdaki tüm uygulamalar ile; beton kaplamaların performansını ve davranışını etkileyen materyal ve donatı özelliklerinin incelenmesi, derz dizayn ve imali, temas ve kayma demirlerinin yerleştirilmesi ile betonun kür edilmesi başta olmak üzere her kademede kâfi kapasitede ekipman, hassas ve deneyimli personellik üzere ayrıntılar da yakından incelenecektir.

Karayolları Genel Müdürlüğü olarak, son yıllarda yol ağımızda yürüttüğümüz çalışmalarla vakit ve akaryakıt tasarrufu, karbon salımının azaltılması üzere mevzularda değerli kazanımlar sağladık.

ÇİMENTONUN MUHTEŞEM GÜCÜYÜZ

TÜRKÇİMENTO İdare Heyeti Lideri Fatih Büyüklük, her geçen yıl gelişen ve büyüyen Türkiye’de uzun ömürlü, daha az bakım gerektiren ve tıpkı vakitte vatandaşlarımıza düzgün performans sağlayan yollar için üst yapı tipinin seçiminin değer kazandığını vurguladı. Fatih Büyüklük, “Türkiye olarak, petrol kaynakları açısından mahrum bir ülkeyiz ancak çimento üstün gücüyüz. Avrupa’nın en büyük çimento üreticisi olan ülkemiz, yol gereksiniminin kıymetli bir kısmını büsbütün yerli çimento ile karşılayabilir durumdadır. Cari açığı azaltmada en tesirli yollardan biri de 100 yerli üretim olan çimento ile yapılan beton yollardır. Tam da bu noktada, inançlı, ekonomik, etrafa hassas, çağdaş hizmetlerin sunulduğu ulusal bir ulaştırma sistemi oluşturulmasına katkı sağlanması gayesiyle, TÜRKÇİMENTO olarak “Beton Yollar’’ konusunun üzerinde önemle duruyoruz” dedi.

Bugün Belçika’da köy yollarının 60’ının, Almanya’da ise 38’nin beton yollardan oluştuğunu söyleyen Büyüklük, kelamlarını şöyle sürdürdü:

“2017 yılından bu yana ülkemiz kırsal kesim yol ağında silindirle sıkıştırılmış beton yol kullanımı süratli bir ivme göstermektedir. Vilayet Özel Yönetimleri ve Belediyeler tarafından tercih edilen bu yol tipi, hem yerli üretim olarak ülke ekonomimize katkı sağlamakta hem de uzun ömrü sayesinde vatandaşlarımıza hizmet sunmaktadır. Birlik olarak kamu kurumlarıyla yürüttüğümüz başarılı çalışmalar sonucunda bu yıl Temmuz ayı prestijiyle 69 kentimizi beton yol ile buluşturduk. Beton Yollar, proje ömrü boyunca çok az bakım-onarım gerektiren uzun ömürlü, sağlam ve yerli bir alternatiftir.”

Bölünmüş yollarda karşı şeride geçiş kaynaklı trafik kazalarında mevt oranını yaklaşık 20 azaltan beton bariyerlerin Avrupa’da yaygın olarak kullanıldığına işaret eden Fatih Büyüklük, ülkemizde de EN 1317 standardına uygun beton bariyerlerin orta refüjlerde kullanımının yaygınlaşması gerektiğini belirtti.

ÖZDEMİR: “BETON YOLLAR ÜLKE EKONOMİSİNE KATKI SUNACAKTIR”

TÜRKÇİMENTO İdare Şurası Lider Yardımcısı Nihat Özdemir ise açılışta yaptığı konuşmada şunları söyledi:

“Gelişen yol ağımızda şimdi yaygın olarak kullanmadığımız beton yolların da kıymetlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Beton yollar Avrupa’da ve ABD’de yaygın olarak kullanılmaktadır. Otoyollar için sağlam ve yerli bir alternatif olan daima donatılı beton yol teknolojisi ağır taşıt trafik yüküne sağlamdır, araç başına her 200 kilometrede 1 litre yakıt tasarrufu sağlar. Birebir vakitte 50 yıldan fazla ömre sahiptir. Bu beton yol tipinde yeni jenerasyon beton yüzeylerin kullanımıyla Avrupa’da olduğu üzere ülkemizde de konforlu ve sessiz yollar yapabilmek mümkündür. İnorganik gereçlerden üretilen beton yollar, yanmaz ve zehirli gaz açığa çıkarmaz. Bu özelliğiyle Avrupa’da pek çok ülkede tünellerde yangın güvenliği maksadıyla beton yol kullanımı mecburidir. Bu uygulamanın ülkemize de örnek olmasını dilerim.”

Silindirle sıkılaştırılmış beton teknikle yapılan yolların 24 saat içinde trafiğe açılabildiğini hatırlatan Nihat Özdemir, “Beton yolların hem ekonomik hem de çevresel olarak sürdürülebilir olduğuna bir vurgu daha yapmak isterim. Dışa bağımlı olmayan çimento ve beton tamamen yerli bir üründür. Yapacağımız yollarda alternatif olarak beton yolların bir seçenek olarak değerlendirilmesi, hatta ağır trafik yükünün ve sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerde doğrudan tercih edilmesi cari açığı azaltarak ülke ekonomimize katkı sunacaktır” dedi.

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu