Yaşam

Havada 1000 km hıza ulaşabilen uçaklar nasıl çarpışmadan uçabiliyor?

Her ne kadar uçuşumuzun güvenliği konusunda endişe duysak da uyum ve güvenlik planlaması aslında bizimdir. görmediğimiz bir buzdağı içerir. Bu nedenle meraklı ve kaygılı olan bizlerden uçuş görevlilerine ve pilotlara sıklıkla sorular soruluyor.

Bu sorulardan biri uçağın başka bir uçakla çarpışma olasılığı veya böyle bir şeyin olmasını önlemek için ne yapıldığı. Bunun karşılığı TCAS sistemidir. Gelin bu sistemin nasıl çalıştığına bir göz atalım.

Yeni teknolojiler gelişti ama önce “modası geçmiş” ama hala kullanılan yönteme bir bakalım: Kuzey-Güney kuralı.

Yarım daire kuralı Bu yöntem olarak da adlandırılan bu yöntemde uçakların yönlerine bağlı olarak hangi yükseklikte uçması gerektiği belirlenir. Bu da birbirine uçan uçakların ortada en az 305 metrelik dikey mesafe şeklinde birbirlerini geçmelerine olanak sağlıyor.

Kısacası gökyüzü uçaklar için belirli parçalara ayrılmıştırPilotlar da bu bilgiyi uçuş öncesinde diğer uçaklarla mola vermek için kullanıyor.

Elbette uçaklar hava trafik kontrol sistemleri ve yeni teknolojilerle dolu.

Teknolojilerden en çok bilineni ise “TCAS/ACAS Trafik Uyarı ve Çarpışma Önleme Sistemi/Trafik Uyarı ve Çarpışma Önleme Sistemi)”.Bu otomatik sistem, tüm uçak çarpışmalarını önlemek için tasarlanmıştır ve birçok faktörü bünyesinde barındırmaktadır.

Sistemin temel teknolojilerinden biri radar ve transponderdir.

Transponderler (sinyal aldıktan sonra farklı bir sinyal yayan cihaz) ve radar sistemleri sayesinde uçaklar hava trafik kontrol ekibiyle iletişim halindedirler. Transponder, uçağın kimlik kodunu yayınlayarak diğer uçaklar tarafından tespit edilmesini sağlarken, radar da uçağın konumunu izleyerek trafik kontrolörlerine iletiyor.

Ayrıca TCAS sayesinde uçaklar birbirinin ortasında temasa geçebilmektedir. Böylece pilotlar diğer uçakların yerleri ve yüksekliklerikolayca öğrenir.

Tehlikeli bir durumda sistem hızla uyarılır.

Sürüş esnasında yaklaşan potansiyel bir tehlike varsa yani çarpışma riski varsa sistem bunu tespit edebiliyor. İki veya daha fazla uçağın çarpışma tehlikesiyle karşı karşıya kalması durumunda TCAS otomatik olarak komutlar ve uyarılar oluşturmak içinBaşlangıç.

Ayrıca sistem yükselmeli mi düşmeli miAynı zamanda komutları da içerir ve bu komutları uygulamaktan sorumlu pilotlar uçağın yüksekliğini değiştirerek çarpışma olasılığını önler.

Kısacası rutin bir seyir halinde uçakların birbiriyle çarpışma ihtimali neredeyse imkansızdır.

Yeni teknolojiler sayesinde uçaktaki güvenlik endişelerimiz ortadan kalkıyor en aza indirmek için sağlanır. Evet yola çıkmadan önce anlatılan bir dizi acil durumda yapılacak işlemlerle ilgili sunum sizi tedirgin edebilir ama aslında her seferinde binmeye alışık olmadığımız bir araç olduğu için baştan sona anlatılması gerekiyor. gün ya da ilk kez uçağa binecek kişiler olabilir.

Uçak kazasında ölme ihtimali 11 milyonda 1, otomobil kazasında ölme ihtimali ise 120’de 1! Bu yüzden, pilotunuza ve araç içi sisteme güveninGökyüzünde süzülmenin tadını çıkarın!

Kaynaklar: Sayılarla Uçmak, Basit Uçuş, Aero Savvy

Uçaklara dair diğer merak edilenleri de ele aldığımız içeriğimize göz atmak isterseniz:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu